Studie toont aan dat huiduitslag een bijwerking is van het COVID-vaccin

0
608
Foto ter illustratie © NIAID (CC BY 2.0)

Een grote verscheidenheid aan huiduitslag, waaronder uitslag over het hele lichaam, is een bekende bijwerking voor verschillende mensen die een Covid-19 vaccinatie krijgen, volgens de resultaten van een grote studie die in de Journal of the American Academy of Dermatology gepubliceerd is. De auteurs beweren dat de huiduitslag over het algemeen “mild” is, en dat het in sommige gevallen een teken kan zijn dat het vaccin werkt. Zij geven echter toe dat er ook ernstiger reacties optreden, waarvan sommige orale antihistaminica, topische steroïden of andere behandelingen nodig hebben, bericht Newswise.com.

Een studie van de vaccins van Moderna en Pfizer registreerde 414 huidreacties, waaronder 218 gevallen van ernstige, vertraagde reacties in de buurt van de injectieplaats – “COVID-vaccinarm” genoemd – alsook andere soorten huiduitslag waaronder “uitslag op de injectieplaats, netelroos en uitslag over het hele lichaam, vergelijkbaar met de uitslag die typisch wordt gezien na virale infecties”.

“Alle reacties die onmiddellijk na de vaccinatie beginnen, of binnen vier uur na de prik, moeten zeer ernstig worden genomen, en patiënten die deze zeldzame type allergische symptomen ervaren, moeten onmiddellijk medische hulp zoeken”, zegt senior auteur van de studie en gecertificeerd dermatoloog Dr. Esther Freeman. Ze merkt op dat de mensen de vaccinatie goed verdroegen, zelfs wanneer ze huid-bijwerkingen ontwikkelden, wat “een grote geruststelling zou moeten zijn voor iedereen die aarzelt om zich te laten vaccineren”.

COVID-19 VACCIN DOSSIER

Extreme vaccin-schade: 74-jarige man verliest huid na Covid-19 vaccin

Het einde van Covid-19 vaccins? Deze plant helpt 100% tegen Corona

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here