Een raket heeft maandag een kinderziekenhuis in Kiev getroffen tijdens het zwaarste Russische bombardement op Oekraïne in maanden, dat zich uitstrekte over vijf regio’s en waarbij naar verluidt zo’n veertig mensen omkwamen.
Kiev en zijn westerse bondgenoten zeggen dat het kinderziekenhuis door Rusland is getroffen, terwijl Moskou zegt dat het ziekenhuis is geraakt door een Oekraïense luchtverdedigingsraket tijdens de Russische aanval. Het enige dat vanaf dit moment duidelijk is, is dat het ziekenhuis is gebombardeerd als direct of indirect gevolg van de Russische raketaanvallen en dat de westerse leiders heel anders op dit nieuws reageren dan op de doelbewuste Israëlische aanvallen op ziekenhuizen in de Gazastrook, schrijft Caitlin Johnstone.
“De raketaanvallen van Rusland die vandaag tientallen Oekraïense burgers doodden en schade en slachtoffers veroorzaakten in het grootste kinderziekenhuis van Kiev, zijn een afschuwelijke herinnering aan de wreedheid van Rusland,” twitterde degene die het Twitter-account van de Amerikaanse president beheert, eraan toevoegend: “Het is van cruciaal belang dat de wereld Oekraïne blijft steunen op dit belangrijke moment en dat we de Russische agressie niet negeren.”
Russia’s missile strikes that today killed dozens of Ukrainian civilians and caused damage and casualties at Kyiv’s largest children’s hospital are a horrific reminder of Russia’s brutality. It is critical that the world continues to stand with Ukraine at this important moment…
— President Biden (@POTUS) July 9, 2024
“Het aanvallen van onschuldige kinderen. De meest verdorven actie. We staan achter Oekraïne tegen de Russische agressie – onze steun zal niet verslappen,” twitterde de nieuwe Britse premier Keir Starmer.
“Dit is afschuwelijk. Het aanvallen van een kinderziekenhuis – en de onschuldige kinderen daarbinnen – kan niet worden gerechtvaardigd,” twitterde de Canadese premier Justin Trudeau, eraan toevoegend: “Mijn hart gaat uit naar de families die rouwen – en Canada’s toewijding aan Oekraïne blijft onverminderd sterk.”
“De raketaanvallen van Rusland op verschillende Oekraïense steden, waaronder een kinderziekenhuis in Kiev, zijn afschuwelijk,” zei de Australische minister van Buitenlandse Zaken Penny Wong in een reactie op een memo. “Wij veroordelen het aanvallen van civiele infrastructuur, waaronder ziekenhuizen. Australië blijft de bevolking van Oekraïne steunen in het aangezicht van de illegale, immorele oorlog van Rusland.”
Zet deze krachtige en ondubbelzinnige verklaring van Wong eens af tegen haar slappe, passieve meel-in-de-mond verklaring over Israëls opzettelijke systematische vernietiging van het gezondheidszorgsysteem van Gaza:
“Ziekenhuizen, patiënten, medisch en humanitair personeel moeten worden beschermd. Australië is zeer bezorgd over de aanvallen in en rond ziekenhuizen in Gaza, waaronder een door Indonesië gefinancierd ziekenhuis in het noorden van Gaza en een Jordaans veldhospitaal.”
Passive language is a political choice pic.twitter.com/kqzZpwwJP6
— naama (@derridalicious) July 9, 2024
En dat is zowat de sterkste kritiek die je zult zien van westerse functionarissen met betrekking tot Israëls meedogenloze aanval op Palestijnse ziekenhuizen. De meesten hebben helemaal niets te zeggen.
Sinds 7 oktober zijn er honderden gedocumenteerde aanvallen geweest van de IDF op de gezondheidszorg in Gaza, die volgens de VN grotendeels is verwoest door deze aanval.
Nick Maynard, professor aan de Universiteit van Oxford, heeft de IDF beschuldigd van “het systematisch aanvallen van gezondheidszorgfaciliteiten, zorgpersoneel en het daadwerkelijk ontmantelen van het hele gezondheidszorgsysteem” in Gaza, nadat hij daar gewerkt had tijdens de Israëlische bombardementen op de enclave.
Volgens een nieuw rapport, gepubliceerd in het medische tijdschrift The Lancet, zullen de indirecte sterfgevallen als gevolg van de Israëlische aanval op Gaza door zaken als ziekte en de onmogelijkheid om toegang te krijgen tot gezondheidszorg waarschijnlijk vele malen hoger uitvallen dan de directe sterfgevallen veroorzaakt door het massale militaire geweld, waarbij een voorzichtige schatting van vier indirecte sterfgevallen voor elke gerapporteerde officiële dode het totale dodental op ongeveer 186.000 zou brengen. En dat is met een officieel direct dodental dat zeker een enorme onderschatting is.
Great to see bombing hospitals is bad again.
— Tadhg (@TadhgHickey) July 9, 2024
Waar was alle verontwaardiging hierover? Waar waren alle verklaringen van westerse functionarissen over hoe “afschuwelijk” het is om die ziekenhuizen aan te vallen? Waar waren alle koppen in de westerse nieuwsmedia die Israël expliciet als de dader van die aanvallen noemden, zoals ze met Rusland hebben gedaan? Nergens te vinden.
Dat komt omdat de managers van het westerse imperium niet echt geloven dat er iets “afschuwelijks” of “gruwelijks” is aan het aanvallen van een ziekenhuis – tenminste niet een ziekenhuis dat diensten verleent aan Palestijnen of andere bevolkingsgroepen die niet in de gunst staan van het westerse imperium.
Dit heeft niets te maken met zorg voor mensenlevens en welzijn. Ze willen gewoon meer instemming kweken om hun proxyoorlog in Oekraïne voort te zetten.
Kiev en zijn westerse bondgenoten zeggen dat het kinderziekenhuis door Rusland is getroffen, terwijl Moskou zegt dat het ziekenhuis is geraakt door een Oekraïense luchtverdedigingsraket tijdens de Russische aanval.
Allemaal waar, of kan waar zijn, niet beiden natuurlijk. Maar begrijp waar ik heen wil. Hoe gaat de NATO dit aangrijpen. Als ze oorlog willen gaan ze het vuurtje opstoken. Oekraïne doet niet mee, die betalen met bloed en zelensky wordt betaald voor dat bloed met dollars.
Hoe gaat de nato dit spinnen. Iedere keer was het landje voor landje die schokte, niemand kreeg er een vinger achter. maar nu? Ga dan je vriezer maar vol gooien.
Maar misschien valt het mee.
een kleine suggestie….mocht hamas stoppen met hun militair materieel op te stellen in dichtbevolkte woonwijken, aan ziekenhuizen, scholen enzomeer, op speelplaatsen…..om vandaaruit israel quasi dagdagelijks te beschieten (jarenlang), die plaatsen zouden NIET aangevallen worden….mocht hamas nu ook, wanneer israël verwittigt dat het een bepaalde doelwit gaat aanvallen, toelaten dat de plaatselijke bevolking kan vluchten, er zouden nauwelijks of geen burgerdoden te betreuren zijn, maar dan wederom…de boomknuffelaars hebben die burgerdoden nodig, dus…..
mochten de arabische landen WEL toelaten dat er ‘palestijnse’ vluchtelingen hun land binnen komen, ook dan zou er heel wat minder leed te bespeuren zijn, maar dan langs de andere kant WEIGEREN de arabische landen vluchtelingen, egypte BOUWT zelfs een MUUR aan haar grens met ‘palestina’ om ze buiten te houden…en als je de geschiedenis erop na gaat…(lebanon, beyrouth, irak/koeweit, syria…. waar de plo zwaar huis gehouden heeft en heel wat doden en zelfs burgeropstanden op haar geweten heeft), kan ik het hen niet kwalijk nemen…
ik lees graag de artikelen van herr rommel, maar eerlijk gezegd laat ie zich vaak leiden door emobs wat deze materie aangaat en gaat ie zwaar voorbij aan de reële feiten……
nou ja, ik ben zelf niet direcht projoods te noemen, wie mij kent weet dat, maar ik ga ook de REELE FEITEN niet GAAN VERKRACHTEN om ze te doen passen in het verhaaltje zodat ik mijn antisemitisme ten toon kan spreiden…..
ik moet toegeven dat ik toch 1 persoon gehad heb, een pvda’r, dat toegaf dat de feiten hem GEEN REET INTERESSEREN, want dat ie dan zijn antisemitisme niet kan demonstreren…..die eerlijkheid siert hem tenminste, maar he…het zijn die ‘extreem rechtsen’ die ‘antijoods’ zijn lol….
Wat een emotioneel gelul waarbij je sympathie duidelijk. Doe eens opnieuw.
En ik meen het serieus. Maar wat moet ik ermee?
Wat is in godsnaam je punt? Wel boeiend overigens.
Nikolaas,
Dank voor jouw bijdrage, ik kan alleen maar reageren met te zeggen dat de Arabische Palestijnen leven onder een apartheidsregime, Amnesty International en Human Rights Watch beweren dit ook, net als Nelson Mandela, hij beweerde dit al heel lang geleden, misschien vinden sommigen het niet zo erg omdat zij denken dat alle Arabische Palestijnen Moslims zijn en mensen van een minder niveau, de mensen die het regime van Jeruzalem verdedigen denken in een oude kolonistendenkwijze, zij hebben als Witte Europese en Amerikaanse Joden recht op dit land, het bizarre is juist dat de Arabische Palestijnen zelf een Semitisch volk zijn, dit volk heeft geen enkele schuld aan de genocide op de Europese Joden begaan door Witte Europeanen, die genocide is de reden van de stichting van het Heilige Land, zij, de Palestijnen zijn het slachtoffer van de hele geplande geschiedenis, het is stuitend om verdedigers van dit regime te lezen, ik lees NOOIT goede argumenten, het zijn alleen maar aannames,vooroordelen en nog veel erger, blijf lekker in je bubbeltje, de overgrote meerderheid van de landen in de VN zijn en hebben de mening dat de Palestijnen een volk zijn die recht heeft op een eigen staat, die was hen ook beloofd naast het Heilige Land, je kunt het misschien niet begrijpen maar zolang die belofte niet is nagekomen blijven de Palestijnen zich verzette, een Europese,Amerikaanse Joodse kolonie die illegaal gebied bezet en alle internationale regels met de reet afveegt, tja, mijn reactie is langer geworden want ik kan het met het woord APARTHEID prima duiden!!!
Beste flardinga,
Helemaal mee eens.
Om de Israel/Palestijnse kwestie verder uit te diepen heeft geen zin.
Mensen die een standpunt hebben ingenomen zullen daar niet makkelijk vanaf stappen.
Meestal zijn de ingenomen standpunten aangepraat door de reguliere media en politiek.
Kijk eens naar het Covid gebeuren.
Nogmaals:
“Voor hen die weten,hoeft niets verklaard te worden.
Voor hen die willen weten, verklaren zichzelf.
Voor hen die niet weten, is geen enkele verklaring afdoende.
Voor hen die niet willen weten, verklaren je voor gek”.
Hoi flardinga,
Als je het mij vraagt….. was het maar zo ”simpel” als apartheid. Als ik religieuze mensen van BEIDE kampen mag geloven zijn ze beide uit op hun bijbelse eindtijd conflict (dus Torah en Koran). Voor de duidelijkheid, ik heb beide geschriften niet gelezen en ben geen religieus expert en vertrouw op de interpretaties van zogenaamde experts.
In de Torah schijnt te staan dat hun God (niet Jezus, die verachten ze in extremis, iets wat de steun voor ze van evangelistische Christenen zo bijzonder maakt) terug zal keren als aan een aantal voorwaarden is voldaan. Een onderdeel daarvan is de vernietiging van de Al-Aqsa moskee om m te vervangen door een Joodse tempel. Wat zeer onder belicht is in de pers dat voor de aanval van Hamas deze moskee werd aangevallen door orthodoxe Joden met de steun van politie en leger die niets deden behalve verzet aanpakken. In het Joodse geloof zullen zij dan de wereld regeren via hun God die dan weer op aarde is en zij zullen de wereld overheersen en de rest zijn hun slaven. Op zijn best.
De Hamas aanval op Israel heeft niet voor niets Al-Asqa in zijn naam. De Koran heeft een vergelijkbare mythologie. Vergelijkebare eindtijd oorlog maar zij zullen dan winnen de wereld overheersen.
Ja, het is moeilijk te geloven maar we zitten echt weer met een religieuze oorlog. Te triest voor woorden maar ik kan er niets anders van maken. Jij wel? Natuurlijk spelen economische belangen ook een rol. In mijn optiek, voor het geval God niet terug komt en hen de macht geeft maar zoals ik het begrijp is dat secundair.
Ik wou dat ik vrolijker nieuws kon brengen.
Groeten,
Hugo
Hugo,
Dank voor jouw mening al vooraf al natuurlijk.
Sinds een korte periode o.a. door jouw opgegeven website bekijk ik de wereld anders, ik beluister ook podcasten, een Libanese Amerikaanse Rania Khaled, een Brit Richard Medhurst, Abby Martin, George Galloway, al deze genoemde personen laten juist blijken met hun interviews met gasten, dat het zionistische regime gesticht door Europese en Amerikaanse Joden een kolonie is, in die kolonie is eigenlijk slechts plek voor Joden, in de praktijk kun je als je dat echt wilt zien, hoe hun apartheid werkt, het is echt ongelooflijk wat zij die Arabische Palestijnen aan doen, de gevangenis van Gaza, ik kan er zoveel over schrijven, vooral witte personen, Europeanen of Amerikanen kunnen niet begrijpen dat volkeren en in dit geval zijn dit Arabische Palestijnen, zit en leef je onder een bezetting, die bezetting is gewoon illegaal, het heeft niks te maken met religie want ook Orthodoxe Joden willen niet voor de defensie dienen in dit regime, zij willen dat zionisme niet dienen, dit is nu een enorm probleem in dat land, ik oordeel niet over die Orthodoxe Joden maar ik hoorde er pas over in een podcast, zeer interessant om te horen, witte personen kunnen oordelen hoe anderen zich moeten gedragen onder regimes, ik zelf voel zoveel empathie en begrijp het onrecht, soms als oud Protestant als het om de Ierse Katholieken ging, die Britten hebben zelfs gezorgd dat er heel veel Ieren van de honger zijn omgekomen door de Engelsen. Ik herinner mij nog een ander voorbeeld, heet the Oka Crisis en dat speelde zich af in Mohawk territorium, de witte Franstalige gemeenschap van Quebec had besloten dat zij gingen uitbreiden, zij gingen een golfterrein uitbreiden dwars door een begraafplaats heen van die Mohawks, kunt U zich dit voorstellen, ik niet maar ze deden het, die Mohawks zeiden in de gemeenteraad om dit niet te doen want zij gingen dit niet accepteren, ga maar eens kijken want de pleuris brak uit, Waneek Horn Miller is een mooie vrouw uit die gemeenschap, zij kun je er ook over horen praten, die Indanen dachten als we moeten sterven dan sterven we maar dit gaan we niet accepteren, dit is nou racisme en kolonialisme, ik huil er echt om uit boosheid als ik op youtube die beelden zie, weet ook sinds kort dat ik high sensitive ben, dat verklaard mijn gedrag en gevoel en emoties ook beter, het is fijn dat ik dit weet nu over mijzelf,the resistance of Kanesetaki of zoiets is een docu daarover, ik voel die woede van die Indianen en dat onrecht net als dat ik dit voel bij die Palestijnen, flardinga is de Romeinse naam van Vlaardingen, in dat stadje ben ik geboren, daar woont de grootste Palestijnse gemeenschap, snap je, ik zou een echte oplossing willen en vrede overal maar ik begrijp dat sommigen echt moeten vechten voor een resultaat, die Indianen moesten echt vechten met hun dorpelingen tegen een enorme overmacht, zij wonnen hun strijd, Waneek Horn Miller moet je daarover eens beluisteren, veel humor, zij won een medaille met Canada in waterpolo, zij was de enigste Indiaanse in dat wereldje, mooi mens en eerlijk, in haar gemeenschap kreeg je ook ruzie want haar partner is wit, zij mocht hem in het dorp opnemen na protest, zij heeft er kinderen mee, ook in haar eigen gemeenschap streed zij tegen onrecht en dat vind ik mooi en eerlijk, sorry voor de lange reactie, als ik eenmaal begin, ik heb veel passie dat schreef ik al eerder, ik wil niet jouw mening veranderen hoor, zo sta ik niet in de wereld maar wat dingen aangeven die je misschien niet wist, je doet er zelf mee wat jij wenst, vriendelijke groet, ga zo Spanje kijken, misschien kun je mijn vrouw wel horen, die is zo fanatiek, un abraso, een knuffel is dat in het Spaans!
Wat een onzin, dus volgens jou moet Hamas een kamp bouwen en daar allemaal huisvesten zodat je Zionistische meesters het in 1 klap gedaan kunnen krijgen? Jij bent puur uitschot en weet je waarom, enkel en alleen omdat de slachtoffers moslims zijn. En zeg eens waarom zouden Palestijnen hun grondgebied moeten verlaten voor die dieven van een Zionisten zeker? Waarom neemt Europa ze niet terug dan? Vies smerige tuig dat genocide hier komt goed praten.
“ een kleine suggestie….mocht hamas stoppen met hun militair materieel op te stellen in dichtbevolkte woonwijken, aan ziekenhuizen, scholen enzomeer, op speelplaatsen”.
Het mag duidelijk zijn dat het oekrie leger dat ook doet.
De ellende die volgt is onmenselijk. Maar laat je niet leiden door de hypocrisie van de westerse leiders.
Block five July 9, 2024 at 20:11
Only a blind fool would even contemplate making such a ridiculous “suggestion”!! If you were actually able to think about it you will know that Hamas is left with no other options as to where they place their military equipment, because the are being forced by the zionists into living in a concentration camp! You really need to THINK before posting such inane comments!
De Joden hebben geen enkel “recht” op Palestina. Het gelul over de V.N. in de jaren ’40 … een blank clubje dat destijds zich het recht toeeigende om te beslissen over de wereld. De staat Israël lapt de V.N.-resoluties aan zijn laars, kom dus niet met de V.N. aan gedweild. Het is Palestijnse grond, geroofd van het Palestijnse volk.
Juist het begon na de toewijzing in 1948 Nakba… 1948, Zo’n 500 Palestijnse dorpen, inclusief circa 100 bedoeïenendorpen, werden verwoest, massaslachtingen vonden plaats en meer dan 750.000 Arabische Palestijnen werden uit het door Israël veroverde gebied verdreven of moesten vluchten.
Als ik me niet vergis wilde hitler alle joden verbannen naar Madagascar.
Na de oorlogsverklaring van England kon dit niet meer veilig vaar technisch gebeuren dus ging het superplan in de ijskast!!!
Jennis July 10, 2024 At 3:30 PM
It had nothing to do with Englands declaration of war! The idea was shelved after Germany lost the Battle of Britain.
Hans Hans July 10, 2024 at 08:46
You are mistaken. The zionists were offered Madagascar by the British but they refused.
Een in bedroevend slecht Nederlands opgestelde reactie. Vaag gezwam vriend ……..en niks méér dan een meninkje…….. waar dit land doelbewust mee overspoeld is geraakt door de hoerenkast van het journaille.
Daarbij komt dat hij reageert op een schrijfsel van Caitlin Johnston, en dat netjes vertaald en geplaatst heeft.
Dat zijn ‘mening’ is gebaseerd op o.a. de ervaring van Nick Maynard, daar aanwezig, gaat kennelijk gewoon aan je voorbij……..evenals het gegeven dat hij de gore hypocrisie van alles wat daar over lult, of gewoon zwijgt nog even aanstipt, gaat kennelijk óók aan je voorbij.
Bespaar me dit gezwam aub.
Ik ben niet zo geneigd om te reageren op geleuter, maar Rommel heeft tenminste het lef om zijn nek uit te steken……..vér uit te steken. Daar doet jou gepruttel niets aan af
Ja die amerikanen zijn vergeten dat ze in vietnam brandbommen hebben gegooid waarbij honderden mensen gesneuveld zijn of levend verbrand natuurlijk moet Rusland ophouden met deze vreselijke aanslagen en bombordementen maar het spreekwoord luidt De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet
*marcel : Niet alleen brandbommen. V.S. bombardeerde met cluster-munitie, chemische middelen [ agent orange / black ], enz. VietNam, Cambodja, Laos. Meer bommen dan op Nazi-Duitsland in WOII.
Stuitende propaganda bagger van de massamoordende westerse hypocridioten, what else is new..???
Wat zou er op die raket hebben gestaan……
Made in Russia of
Made in the USA.
Het is wel erg doorzichtig om vlak voor de NAVO top in Amerika zo’n aanslag “ te zien “
Lots of comments from persons who are barely familiar with the facts on the ground. I wish that commenters would check history and alternative media, you may get a more balanced view. Also reading the Bible is probably not one of their interest. In addition, the Arabs told their fellow Arabs to leave Israel in 1948. Presently, the remaining Arabs live side by side in Israel, without restrictions. Is that “apartheid”? If Hamas hides in public buildings, does that not become a reasonable military target? Or do you feel that the IDF should just ignore those targets and allow these terrorists to keep shooting from those buildings? Besides, the IDF is the only military who warns the civilians to leave the area before they attack. Very disappointed in this one sided view by the author.
Wat een vreselijk cynische titel! ‘ZIJ hebben het nog erger gedaan, maar WIJ krijgen straf!’
Opeens gaat het niet meer over Oektaïne, maar over Gaza.
Aandacht verleggen. Alsof je de cholera, via de media, kunt vergelijken met de pokken.
Zeker is er een overeenkomst tussen Oekraïne en ‘Palestina’: Staatsterrorisme met een absolute minachting voor het leven van onschuldige burgers.
RuAF bombardeerde in Kiev, een energie-centrale met kruisraketten, 1 a 2 kilometer verderop.
Het kinder-ziekenhuis werd getroffen door een UAF lucht-afweer raket.
Juist, in jouw geliefde Israël is dit een andersom verhaal, daar lijden de ontrukte Palestijnen nog dagelijks!!!
https://www.facebook.com/messenger_media?attachment_id=1002503824417094&message_id=mid.%24cAAAABCYde2aW0Ehy-mQnGTyfTkH5&thread_id=100017051321521 LUISTER DEZE 9 Minuten.
De kinderen van de Donbass, gestorven door de Westerse wapens, hierover zwijgt men. Het verhaal van de Donbass mag niet verteld worden. De bevolking mag niet weten wat ze zelf veroorzaakt hebben. Zoveel onrecht, zoveel haat, zoveel macht en geld. Het zogenaamde treuren, wordt er onpasselijk van. Vergeet niet dat de oorlog in 2014 is begonnen met de inval van het Oekraïense leger in de Donbass ipv 2022 met de inval van het Russisch leger in Oekraïne.
Niet nakomen van de Minsk Akkoorden wordt verzwegen. Volgens mevr Merkel zijn de Minsk Akkoorden misbruikt om tijd te winnen voor het opbouwen van een Oekraïens leger. Interview ‘Die Zeit’ 07-12-2022. Dhr Stoltenberg heeft bevestigd dat de NAVO militairen trainen en bewapenen vanaf 2014. Inclusief de AZOV strijders. Jarenlang zijn de burgers van de Donbass aan hun lot overgelaten met gevolg duizenden doden. Veel burgers zijn nog vermist, zwaar gewond geraakt, dagelijks last van de doorstaande martelingen. Onbekend menselijk leed, verdriet, trauma.
Oekraïne wil gebied terug maar de Russisch sprekende bevolking “unmenschen” haten ze. Bevolking spreekt Russisch, leeft met de Russische cultuur. Rusland mag de oorlog niet winnen van de EU-USA-NAVO en over de bevolking Donbass (1,5 miljoen) blijven ze zwijgen. Wordt zo wel heel duidelijk dat het verhaal over Russische Federatie in stukken uiteen laten vallen de ware reden is. Europeanen zijn het volgende slachtoffer.
Macht, geld, hoogmoed en haat. Onze leiders handelen uit eigenbelang, geven totaal niets om hun eigen bevolking.
Media geven berichtgevingen over de misdaden van het Russisch leger die het Oekraïense leger begaan. Wij moeten geloven dat het Russisch leger gaat schieten op
eigen volk en het liefst met een flinke portie haat erbij.
Europa is onbetrouwbaar geworden voor de rest van de wereld en zelfs dat zien ze niet.
Het intense leed, het onrecht, het zwijgen over het verhaal van de Donbass is ongekend. Ongelooflijk dat onze politiek hierin mee gaat. Deze keer kunnen ze niet zeggen: “We hebben het niet geweten”. Ze weten het heel goed maar eigen falen toegeven is moeilijk en de rijkdommen van de Russische Federatie niet in handen krijgen is moeilijk te verteren. Ik zag de opbouw van Nederland en ik zag de afbraak. Het zwijgen, wegkijken, niet willen luisteren, feiten omdraaien. Diep beschamend
Zie verschillende taalfouten in mijn schrijven. Neem het me niet kwalijk aub.